Podsumowanie znakomitego 2017 roku

Podsumowanie znakomitego 2017 roku

Szanowni Państwo, drodzy widzowie! To był znakomity rok dla naszego Teatru. Zaprezentowaliśmy 57 tytułów, zagraliśmy 477 spektakli w tym 7 premier. Odwiedziło nas 102 tysiące widzów. Miło nam poinformować, że frekwencja na naszych scenach wyniosła 100 procent! W minionym roku z powodzeniem zorganizowaliśmy IX edycję Wybrzeża Sztuki, która spotkała się ze znakomitym przyjęciem krytyki teatralnej i publiczności. 2017 rok to także czas przebudowy gdańskiego budynku, której efektem będzie powstanie nowej sceny Stara Apteka. Przeprowadziliśmy także 268 działań edukacyjnych dla ponad 5 tysięcy uczestników.

Przede wszystkim jednak 2017 rok to ciąg dalszy jubileuszowych obchodów. 7 stycznia 2017 roku upłynęło 50 lat od premiery ZMIERZCHU DEMONÓW Romana Brandstaettera w reżyserii Jerzego Golińskiego, która otworzyła nowe dzieje Teatru Wybrzeże – w nowo wybudowanym gmachu na Targu Węglowym. W tym wyjątkowym roku pragnęliśmy zatem uczcić tę szczególną rocznice i przypomnieć historię naszego Teatru. W ramach obchodów jubileuszowych zaprezentowaliśmy premierę spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego. W jubileuszowym 2017 roku opublikowaliśmy także podwójny tom TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. KRONIKA, zawierający wspomnienia, komentarze i rozbudowane przypisy do faktograficznego sprawozdania z wcześniej opublikowanego tomu TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. PREMIERY.

Poniżej prezentujemy szczegółową listę wydarzeń w 2017 roku.

PREMIERY

1. Radosław Paczocha, URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA, reż. Adam Orzechowski, premiera: 7 kwietnia, Duża Scena

„Przyznam, że się wzruszyłem i ciary były kilka razy… Wreszcie w naszym zakątku usłyszałem głos osobisty, odważny a do tego komunikatywny i dla… dorosłych. [...] Mocno namawiam wszystkich teatralników do przybycia na URODZINY…. Nie traktujmy tego jako obowiązek, ale jako zaproszenie do rozmowy o sprawach istotnych, a to niezwykłe wyróżnienie. Ale spokojnie - to także różnorodny, atrakcyjny teatr. Zapewniam, że każdy znajdzie coś dla siebie…”

Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska

2. Lee Hall, ZAKOCHANY SZEKSPIR, reż. Paweł Aigner, premiera: 30 czerwca, scena elżbietańska, koprodukcja z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim

„Pod wprawną ręką Pawła Aignera powstał spektakl, któremu śmiało wróżyć można powodzenie podobne do WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU. Wartka, żywa akcja, dobrze poprowadzona dramaturgia i liczne inscenizacyjne niespodzianki (w tym niezrównany piesek, bez którego Królowa Elżbieta nie wyobraża sobie spektaklu), dowcipne, pomysłowe sceny pozwalają śledzić ten przeszło trzygodzinny spektakl bez cienia znużenia.”

Łukasz Rudziński, portal Trójmiasto.pl

3. Tracy Letts, MARY PAGE MARLOWE, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 14 lipca, Duża Scena

„Gdańską realizację należy ocenić zdecydowanie pozytywnie. Prowadzenie postaci, ruch sceniczny, koncepcja spektaklu – za to brawa należą się reżyserowi spektaklu, Adamowi Orzechowskiemu. Podszedł do tekstu Lettsa z niezwykłym wyczuciem i profesjonalizmem. Efektem tego jest bardzo dobre przedstawienie, które powinno zagościć na scenie Teatru Wybrzeże na wiele sezonów.”

Weronika Seroka, portal Teatr dla Was

4. Samantha Ellis, RANDKA Z FEMINISTĄ, reż. Michał Derlatka, prapremiera: 15 lipca w obsadzie z Anną Kociarz i Maciejem Konopińskim, Scena Letnia

„Bez względu na obsadę, to solidna dawka zabawy materią teatru i humoru, który wywoła uśmiech nawet na twarzach największych malkontentów.”

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

5. Samantha Ellis, RANDKA Z FEMINISTĄ, reż. Michał Derlatka, prapremiera: 22 lipca w obsadzie z Joanną Kreft-Baką i Krzysztofem Matuszewskim, Scena Letnia

„Lekka i zabawna opowieść na podstawie sztuki Samanthy Ellis to nowa, wakacyjna propozycja Teatru Wybrzeże. I w okresie letniego rozprężenia sprawdza się świetnie.”

Katarzyna Sudoł, Gazeta Wyborcza

6. Teatr Dada von Bzdülöw, DZISIAJ, WSZYSTKO, choreografia: Jakub Truszkowski, premiera: 21 września, Scena Malarnia, przedstawienie powstało w koprodukcji z Teatrem Wybrzeże

„Choć gdzieś w tym wszystkim pobrzmiewają słowa Eklezjastesa i nieuchronność końca, Dada przygotowała spektakl-afirmację życia, gloryfikację tu i teraz. Pozostaje życzyć jubilatom wielu lat tańca na podobnym poziomie co w DZISIAJ, WSZYSTKO.”

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

7. DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA!, scenariusz i reżyseria: Zbigniew Brzoza, premiera: 4 listopada, Scena Kameralna

„DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA!, najnowsza premiera Wybrzeża, to opowieść jak pomału wsiąka w nas zło. Zaraz za nim kroczy faszyzm. [...] Blisko dwugodzinny spektakl, choć zakomponowany w duchu minimalizmu, jest ciekawy także pod względem formalnym. [...] Czy spektakl Brzozy to przestroga? Dla mnie - tak. A dla Państwa?”

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

WYJAZDY / FESTIWALE

* Prezentacja spektaklu FAHRENHEIT 451 na 30. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA.
* Prezentacja ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA Lee Halla na 21. edycji Festiwalu Szekspirowskiego.

NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA

5 stycznia redakcja Dziennika Bałtyckiego nominowała do nagrody OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 naszego etatowego reżysera Michała Derlatkę „za przygotowane w gdańskich teatrach spektakle dla dzieci, będące ciekawą propozycją spotkania z dziecięcą wyobraźnią”, a także aktorkę Dorotę Kolak „za wybitną kreację w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego” oraz aktorkę Sylwię Górę-Weber będącą jednocześnie wiceprezesem fundacji Teatru Boto „za stworzenie nowego miejsca wydarzeń artystycznych”.

13 lutego Marcin Miodek został nominowany do nagrody Pomorskie Sztormy w kategorii Odkrycie Roku. Uzasadnienie nominacji: „Miniony rok przyniósł rozwój jego talentu. Miodek jest wschodzącą gwiazdą Teatru Wybrzeże. Zasłużył na najwyższe uznanie za główną rolę w happenerskim przedstawieniu KREACJA w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, a potem świetnie zaprezentował się jako Łopachin w WIŚNIOWYM SADZIE w reżyserii Anny Augustynowicz.” Do nagrody została nominowana również Dorota Kolak w kategorii Człowiek Roku. Uzasadnienie nominacji: „2016 to był jej rok. Zapisała się wybitną, nagrodzoną na Festiwalu Filmowym w Gdyni, rolą w filmie Tomasza Wasilewskiego ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI. W roli Renaty zakochanej w sąsiadce, Kolak osiągnęła prawdziwe mistrzostwo, a scena tańca, w której unaocznia wachlarz najsubtelniejszych emocji, przejdzie do historii polskiego kina.”

16 lutego Jarosław Tumidajski i Dorota Kolak zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis. Jarosław Tumidajski otrzymał nominację za reżyserię dwóch znakomitych i szeroko komentowanych przedstawień - KREACJI Ireneusza Iredyńskiego i spektaklu UWIEDZENI FREDRO: CUDZOZIEMCZYZNA/ BOHOMOLEC: MAŁŻEŃSTWO Z KALENDARZA. Dorota Kolak została nominowana za rolę Renaty w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego. Ponadto Kapituła nagrody nominowała do Tytułu Mecenasa Gdańskiej Kultury firmę Ziaja za wspieranie jako partner strategiczny projektów kulturalnych Teatru Wybrzeże.

10 marca firma ZIAJA została laureatem nagrody Splendor Gedanensis „za wspieranie jako partner strategiczny projektów kulturalnych Teatru Wybrzeże”.

Dorota Kolak jako Marta w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? znalazła się w rankingu 10 najciekawszych kreacji kobiecych na łamach kwietniowego wydania magazynu Twój Styl: „Rej wodzi Marta, to ona inicjuje trudne tematy, prowokuje, poniża, zwodzi. Dorota Kolak jest w tym rewelacyjna - zarówno kiedy w swetrze i szpilkach uwodzi dwa razy młodszego biologa, jak i wtedy, kiedy z premedytacją obraża męża. Nie epatuje emocjami. Przeciwnie, gra minimalistycznie, jej ton głosu jest beznamiętny, ruchy oszczędne.”

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 27 marca na Dużej Scenie odbyła się uroczystość wręczenia nagród Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2016 roku. Teatr Wybrzeże i związani z nim artyści otrzymali następujące laury i wyróżnienia: Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Mirka Kaczmarka „za udane pasmo realizacji artystycznych, stworzenie oryginalnych, uzupełniających sceniczną opowieść, scenografii do spektakli: KREACJA Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, FAHRENHEIT 451 w reżyserii Marcina Libera w Teatrze Wybrzeże oraz KRZYŻACY na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza w reżyserii Jakuba Roszkowskiego w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku.”, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Jarosława Tumidajskiego „za konsekwentną wizję artystyczną KREACJI Ireneusza Iredyńskiego oraz przemianę dramatu w dzieło z pogranicza teatru i performansu na scenie Teatru Wybrzeże”, Honorowa Nagroda Specjalna Prezydenta Miasta Gdańska dla Teatru Wybrzeże za KREACJĘ Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Mirka Kaczmarka za scenografię do KREACJI, UWIEDZONYCH, spektaklu FAHRENHEIT 451 oraz do KRZYŻAKÓW (Teatr Miniatura), Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla reżysera Rudolfa Zioło z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla aktorki Marzeny Nieczuja Urbańskiej z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla aktora Jerzego Gorzko z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla inspicjentki Katarzyny Wołodźko z okazji jubileuszu 25-lecia pracy zawodowej.

22 kwietnia jury 1. edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie przyznało Złotą Kieszeń za najlepsze kostiumy grupie Mixer w składzie: Monika Ulańska, Dorota Gaj-Woźniak i Robert Woźniak za spektakl FAHRENHEIT 451 w reżyserii Marcina Libera.

28 kwietnia Dorota Kolak została nominowana do nagrody Dziennika Bałtyckiego CZŁOWIEK ROKU 2016. Uzasadnienie nominacji: „Niekwestionowana gwiazda Teatru Wybrzeże, swoimi rolami filmowymi udowadnia, że w kinie jest miejsce dla dojrzałych aktorek. W 2016 roku Dorota Kolak została nagrodzona Złotymi Lwami jako najlepsza aktorka drugoplanowa (ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego). Za kreację w kategorii "najlepsza główna rola kobieca" nominowana była do nagrody filmowej Orły - nazywanej "polskimi Oscarami". Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 trafiła do Teatru Wybrzeże, gdzie zagrała wiele wspaniałych ról. Aktorka obsypana wieloma nagrodami.”

31 sierpnia Teatr Wybrzeże został nominowany w konkursie IDOL 2017 organizowanym przez Fundację Szansa dla Niewidomych w kategorii firma/instytucja przyjazna niewidomym. Konkurs był podzielony na dwa etapy - regionalny oraz ogólnopolski. Uzasadnienie nominacji: „Idolem Trójmiasta w dziedzinie kultury stał się niewątpliwie Teatr Wybrzeże, który od 2016 roku realizuje projekt POSMAKUJ TEATRU skierowany do widzów niewidomych, słabowidzących i niesłyszących. Dzięki przygotowanej audiodeskrypcji, napisom, jak również współpracy z tłumaczkami języka migowego, teatr udostępnił swój niezwykle ciekawy i lubiany repertuar również dla osób z dysfunkcją wzroku i słuchu. Osoby niepełnosprawne stały się pełnoprawnymi odbiorcami kultury. Dodatkowo każdemu z opracowanych spektakli towarzyszy specjalny warsztat, na którym można poznać scenografię, rekwizyty oraz szerzej omówić temat poruszany w sztuce. Projekt cieszy się dużym powodzeniem. Jak do tej pory wśród jego repertuaru znalazły się takie tytuły, jak SEKS DLA OPORNYCH, CZAROWNICE Z SALEM czy PORTRET DAMY.”

2 września Dorota Kolak znalazła się w 25. edycji prestiżowego Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego. Dorota Kolak [mistrzostwo]: „Trzeba klasy, żeby grając jedną z najsłynniejszych ról w dramaturgii, tak się poddać redukującym żądaniom reżyserki. Jej Raniewska w WIŚNIOWYM SADZIE nie ma w sobie kropli widowiskowego spleenu niepraktycznej damy, co zjeżdża z Paryża do rosyjskich włości, wyrzuca pańskim gestem ostatnie pieniądze i wyjeżdża zasmucona przyziemnością. Anna Augustynowicz ma za nic taki blichtr, a aktorka idzie za nią w niepozornej, czarnej, jakby roboczej sukni, grając odarty ze wszelkich ozdobników i psychologicznych kamuflaży egzystencjalny niepokój starzejącej się kobiety. Piękna, bezkompromisowa rola gwiazdy gdańskiego Wybrzeża.”

21 listopada że Michał Jaros i Piotr Biedroń zostali nominowani do Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Młodzi Twórcy Kultury 2017.

27 listopada Michał Jaros został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Młodzi Twórcy Kultury 2017.

WYBRZEŻE SZTUKI

Od 14 do 29 czerwca na deskach Teatru Wybrzeże odbyła się IX edycja Wybrzeża Sztuki, w ramach której z powodzeniem zaprezentowaliśmy SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Marcina Wierzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Ludowego w Krakowie, PUNKT ZERO: ŁASKAWE w reżyserii Janusza Opryńskiego z Teatru Provisorium w Lublinie, WYZWOLENIE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego z warszawskiego STUDIO teatrgaleria, HISTORIĘ JAKUBA Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Ondreja Spišáka z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy, IDIOTĘ Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Teatru Narodowego w Warszawie, WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego DO DNA oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z krakowskiego Narodowego Starego Teatru. Miło nam poinformować, że IX edycja Wybrzeża Sztuki spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.

„Po roku przerwy znów podziwiać mogliśmy szeroko komentowane polskie spektakle na Wybrzeżu Sztuki. Tegoroczna edycja skupiona była wokół tematów trudnych i kontrowersyjnych. […] Wszystkie spektakle odbywały się przy nadkompletach, zaś podczas krakowskiego WESELA Teatr Wybrzeże przeszedł prawdziwe oblężenie. To pokazuje, jak ważne i potrzebne jest Wybrzeże Sztuki, bo pozwala choć przez chwilę poczuć puls polskiego teatru z innych ośrodków.”

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

„Interesujące było SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Teatru Ludowego z Krakowa. [...] Atutem przedstawienia są znakomite role aktorów, grających blisko, na wyciągnięcie ręki, bez bezpiecznej rampy scenicznej. [...] Przedstawieniem, który widzowie nagrodzili owacją na stojąco, był spektakl dyplomowy DO DNA studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie, w reżyserii i według scenariusza Ewy Kaim. Każda z piosenek opowiada o pewnym etapie w życiu bohaterów. O czasie zalotów, namiętności, żalu i radości. A wszystko to wyśpiewane zostało w sposób mistrzowski. [...] Jednak najciekawsze dla mnie było przedstawienie WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa, w reżyserii Michała Borczucha. Choć tytułem nawiązuje ono do filmu Almodovara, nie jest jednak jego teatralną adaptacją. To osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego, inspirowany postaciami ich matek, ze znakomitymi kreacjami aktorskimi. [...] Widzom podobała się HISTORIA JAKUBA napisana przez Tadeusza Słobodzianka, w reżyserii Ondreja Spišáka, którą przywiózł Teatr Dramatyczny z Warszawy. Ten spektakl to intrygująca opowieść o pogmatwanych losach Polaków i Żydów.”

Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki

„Na otwarcie wystrzał artystyczny i największa niespodzianka. Po obejrzeniu SEKRETNEGO ŻYCIA FRIEDMANÓW czuję się jak pyton po połknięciu antylopy. Trawię, com połknął i końca nie widać. [...] WSZYSTKO O MOJEJ MATCE to koncept ciekawy, wirtuozersko zagrany. To, jak reżyser odkrywa w aktorkach swoją matkę, jak żongluje przeniesieniami, tworząc nowe wyobrażenie, zasługuje na najwyższe uznanie. [...] DO DNA to wokalna petarda. [...] WESELE Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie to teatr totalny. Na najważniejsze tematy, zorganizowany i podporządkowany całościowej wizji. Bez brudów w postaci efekciarskich wylewów artystycznego ego, z muzyką naszych czasów na żywo, z tańcem i Wyspiańskim.”

Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska

IX SEZON SCENY LETNIEJ

Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej zaprezentowaliśmy podwójną prapremierę RANDKI Z FEMINISTĄ, a także RAJ DLA OPORNYCH, PAR PARANOJE, WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, UWIEDZIONYCH oraz 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 i 32 LEKCJĘ NIEGRZECZNOŚCI. Z radością informujemy, że nasze spektakle obejrzało 15 tysięcy widzów!

PRZEBUDOWA TEATRU WYBRZEŻE

W Teatrze Wybrzeże trwają prace budowlane, których efektem będzie powstanie nowej sceny Stara Apteka, modernizacja istniejącej Sceny Malarnia oraz Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Realizacja inwestycji została podzielona na kilka etapów, zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2020 rok. Teatr dysponuje pełną dokumentacją projektową oraz wymaganymi pozwoleniami dla całego zakresu prac. W 2015 roku wykonano dokumentację techniczną i uzyskano pozwolenie na budowę dla większości planowanych prac. Dokumentacja została wykonana przez Autorską Pracownię Architektoniczną - Jacek Bułat z Poznania. Pozostałe prace projektowe wykonane zostały odrębnie przez pracownię WAPA Krzysztof Kozłowski z Sopotu. Prace budowlane w Teatrze Wybrzeże trwają od końca 2014 roku. W latach 2014-2016 wykonano prace przygotowawcze tj. wykonanie wyburzeń, badań archeologicznych, zabezpieczenie wykopu, a także budowę podziemnego budynku technicznego na dziedzińcu Teatru. Planowany termin zakończenia inwestycji i uruchomienia sceny Stara Apteka to koniec czerwca 2018. W wyniku tej inwestycji w Gdańsku będziemy mieli aż cztery sceny. Scena Stara Apteka będzie mniej więcej takiej wielkości jak Scena Malarnia czy Scena Kameralna w Sopocie, tak by można było wymiennie prezentować na nich spektakle. Powstanie też nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem Teatru, z widokiem na Targ Węglowy. W kolejnych latach prace obejmą modernizację Sceny Malarnia i budynku głównego z Dużą Sceną - zmodernizowane zostanie foyer oraz widownia Dużej Sceny. Złożono wniosek o dofinansowanie tych prac ze środków unijnych – z programu Infrastruktura i Środowisko (termin realizacji inwestycji to 2019-2020). Ponadto, w porozumieniu z gminą Gdańsk, na 2018 rok planowane jest również wykonanie remontu nawierzchni i modernizacja oświetlenia na ulicy Teatralnej, w celu uczynienia z tej uliczki nowej przyjaznej przestrzeni miejskiej.

EDUKACJA

W minionym roku prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy 45 Warsztatów Teatralnych do spektakli, w tym 6 do LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, a także 87 Lekcji Teatralnych, 103 tury Zwiedzania Teatru i 6 spotkań Dyskusyjnego Klubu Teatralnego. Miło nam poinformować, że we wszystkich 268 działaniach edukacyjnych uczestniczyło ponad 5 tysięcy osób!

INNE WYDARZENIA

W minionym roku zaprezentowaliśmy 17 LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI i wszystkie one cieszyły się dużym uznaniem ze strony naszej najmłodszej, ale również starszej publiczności. Wzięło w nich udział ponad 7 tysięcy widzów!

W zeszłym roku zorganizowaliśmy 8 edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Miło nam poinformować, że z naszej oferty skorzystało niemal 200 osób.

Teatr Wybrzeże wziął udział w Programie KULTURA DOSTĘPNA. W ramach realizacji projektu SMAKI TEATRU w okresie od czerwca do grudnia zaprezentowaliśmy 5 spektakli repertuarowych z tłumaczeniem na język migowy dla osób niesłyszących i niedosłyszących, oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących i niedowidzących. Pokazom towarzyszyły warsztaty do spektakli.

W 2017 roku w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu odbyły się czytania sztuk: KLARA ZACH. REKONSTRUKCJA Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza, PRZYPADEK HIOBA W CZASACH PONOWOCZESNYCH Pawła Sali, NIE-BOSKA KOMEDIA. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego, ŻONY STANU, DZIWKI REWOLUCJI, A MOŻE I UCZONE BIAŁOGŁOWY Jolanty Janiczak, MUZUŁMANY Artura Pałygi, PIEKŁO-NIEBO Marii Wojtyszko MOJA EPOKA, MOJA BESTIA Loli Blasco, FENIKS I JEGO PISKLĘ Andreasa Flourakisa, JESIEŃ PODDANYCH Nino Haratischwili.

W listopadzie i grudniu Teatr Wybrzeże dysponował dwoma świątecznymi punktami sprzedaży w Centrum Handlowym Manhattan oraz w Galerii Handlowej Morena, w których można było kupić Bilet prezent, będący idealną propozycją dla wszystkich, którzy szukają wyjątkowych upominków na święta.

Z okazji jubileuszu z myślą o mieszkańcach Trójmiasta i turystach Teatr Wybrzeże przygotował wystawę, która była eksponowana na ulicy Tkackiej w Gdańsku, na Placu Przyjaciół w Sopocie, oraz przed gmachem Teatru Wybrzeże na Targu Węglowym. Wystawa została poświęcona wybitnym i wspaniałym twórcom i często skomplikowanej historii Teatru Wybrzeże.

Z okazji 25. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Fundacja Pomysłodalnia wraz z Teatrem Wybrzeże zorganizowały charytatywny koncert ŚPIEWAJĄCY AKTORZY, który odbył się 15 stycznia na Scenie Kameralnej.

25 i 26 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru zorganizowaliśmy Drzwi Otwarte w ramach których po raz 11. odkryliśmy przed naszymi widzami na co dzień skrywane tajemnice sceny i otworzyliśmy podwoje teatralnych pracowni. Z przyjemnością informujemy, że odwiedziło nas niemal tysiąc widzów.

3 i 24 kwietnia w Teatrze Wybrzeże (Scena Malarnia, Duża Scena) odbył się Kongres Kultury Pomorskiej, będący forum dyskusji dla aktywistów, którzy rozwój społeczny rozumieją przede wszystkim poprzez skoncentrowane działania kulturalne. W kongresie wzięli udział m.in. prof. Przemysław Czapliński, prof. Cezary Obracht-Prondzyński oraz dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Władysław Zawistowski.

Teatr Wybrzeże wziął udział w trzeciej edycji Wielkiej Zbiórki Książek, której celem jest tworzenie bibliotek w szpitalach, domach dziecka, hospicjach oraz promowanie czytelnictwa. W ramach akcji od 24 kwietnia do 7 maja w kasach Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Sopocie umieszczone były specjalnie przygotowane pojemniki, w których można było pozostawić książki.

13 maja teatry publiczne w Polsce wzięły udział w organizowanej już po raz trzeci akcji BILET ZA GROSZE. Teatr Wybrzeże włączył się do akcji i bilet na spektakl URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA prezentowany 13 maja kosztował jedynie 500 groszy.

W dniach 15-21 maja 2017 roku odbyła się 8. edycja Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY współorganizowanego m.in. przez Teatr Wybrzeże. W programie festiwalu znalazły się spektakle teatralne (DZIADY Teatru Wierszalin, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Teatru Wybrzeże, ALICJA POD ZIEMIĄ Teatru BOTO, BURMISTRZ Teatru Gdynia Główna), spotkania autorskie z pisarzami (Antoni Libera, Jerzy Jarniewicz, Ann Marie Einhaus), warsztaty teatralne (SE Gontarski, Tomasz Kaczorowski), filmy, happening, słuchowisko radiowe, sesje naukowe, programy edukacyjne, koncerty (Przemek Dyakowski, Julian Wolfreys, Kuba Wójcik’s Threak) oraz wystawy obrazów (Katarzyna Swinarska) i fotografii (Karolina Trapp).

PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA wzięły udział w projekcie iTeatr i 19 czerwca zostały zaprezentowane w gdańskim oddziale Telewizji Polskiej. Była to transmisja na żywo skierowana do kilkudziesięciu tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej platformy iteatr.tvp.pl.

Teatr Telewizji Polskiej włączył się w obchody jubileuszowego sezonu artystycznego Teatru Wybrzeże. Z tej okazji 20 czerwca na Scenie Kameralnej w ramach Festiwalu Dwa Teatry zaprezentowane zostały spektakle przeniesione z gdańskiej sceny do Teatru Telewizji: ŚLUB Witolda Gombrowicza w reżyserii Ryszarda Majora oraz ARKADIA Toma Stopparda w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Spotkanie poprowadził Cezary Niedziółka.

Od 26 sierpnia do 2 września trwała VI edycja Festiwalu Sopot Non-Fiction, która odbyła się na Scenie Kameralnej oraz w Teatrze BOTO. Sopot Non-Fiction to unikalny przegląd poświęcony teatrowi dokumentalnemu, jednemu z najciekawszych zjawisk współczesnej kultury, łączącemu teatr, literaturę faktu i sztuki medialne. Przez tydzień reżyserzy, dramaturdzy i aktorzy z całej Polski pracowali nad projektami teatralnymi, inspirowanymi autentycznymi historiami. Bazą do warsztatów były reportaże, wywiady i inne materiały dokumentalne.

10 października odbyła się uroczystość PRZEJŚCIA z jubileuszowego sezonu 2016/2017 w kolejny sezon artystyczny, PRZEJŚCIA po doprowadzonej już do stanu surowego całkiem nowej Starej Aptece, PRZEJŚCIA po minionych 70 latach naszej historii, zamkniętych w dwutomowym wydawnictwie TEATR WYBRZEŻE 1946-2017. KRONIKA oraz PRZEJŚCIA po naszych dziejach, ujętych przez tandem Paczocha/Orzechowski w formę spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA.

Premierze spektaklu DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA! towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów URODZINY 65 LAT / JUBILEUSZ 40 LAT. MACIEJ BUSZEWICZ DLA TEATRU WYBRZEŻE! I DLA INNYCH TEŻ!

Od 8 do 10 grudnia w Teatrze Wybrzeże trwał Festiwal DADA FEST- WARIACJA NO XXV zorganizowany z okazji 25-lecia Teatru Dada von Bzdülöw. Obchody w formie trzydniowego festiwalu były okazją do spotkania artystów, którzy współtworzyli przez lata najważniejsze spektakle zespołu, oraz okazją do zaprezentowania gdańskiej widowni ich indywidualnych spektakli.

29 grudnia portal Trójmiasto.pl uznał ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA za jeden z najlepszych spektakli mijającego roku! Redakcja portalu wyróżniła także nasz sezon jubileuszowy, w tym spektakl URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA.O ZAKOCHANYM SZEKSPIRZE: „Paweł Aigner wraz z zespołem aktorów Teatru Wybrzeże po raz drugi zmierzył się z komedią w Teatrze Szekspirowskim w układzie sceny elżbietańskiej (otoczonej widzami z trzech stron) i po raz drugi wyszedł z tej próby zwycięsko. Formalnie ZAKOCHANY SZEKSPIR przypomina WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU - ponownie bawi nas teatr w stylu rubasznej komedii dell'arte, połączonej z dowcipnym konceptem, komediową formą i farsowym tempem. Niektórym widzom skorzystanie z patentu KUMOSZEK... może wydać się powieleniem koncepcji i oczywiście będą mieli rację, co w moim odczuciu w żadnym stopniu nie przeszkadza w odbiorze przedstawienia. To spektakl lepiej dopracowany, nie mniej zgrabny i z pewnością równie zabawny jak WESOŁE KUMOSZKI.” O sezonie jubileuszowym: „Teatr Wybrzeże i Miejski Teatr Miniatura świętowały jubileusze. W Wybrzeżu kontynuowano zainaugurowane w grudniu minionego roku obchody 70-lecia istnienia Teatru Wybrzeże i zarazem 50 lat w obecnej siedzibie na Targu Węglowym (wcześniej grywał na różnych trójmiejskich scenach, m.in. w obecnym Teatrze Miejskim w Gdyni czy w budynku Opery Bałtyckiej). […] Oba teatry zwieńczyły jubileuszowe okolicznościowymi przedstawieniami (odpowiednio URODZINY, CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA w Wybrzeżu i TAKA DUSZA w Miniaturze). Oba tytuły są próbą zmierzenia się z własną historią... i na tym podobieństwa się kończą. URODZINY... łączą faktografię (szereg postaci, od dyrektorów, przez reżyserów, po aktorów związanych z Wybrzeżem przez lata) z metaforyczną wizją teatru, jako zbioru ludzi.”

Opublikowano: