Projekty

Lekcje Niegrzeczności

Serdecznie zapraszamy na 29. LEKCJĘ NIEGRZECZNOŚCI, która odbędzie się w najbliższą niedzielę o godzinie 13.00 na Dużej Scenie oraz w niedzielę, 26 lutego o godzinie 13.00 na Scenie Kameralnej w Sopocie.

Tematem 29. LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI będzie KAJTUŚ CZARODZIEJ Janusza Korczaka. LEKCJĘ poprowadzą: Monika Chomicka-Szymaniak, Sylwia Góra-Weber, Michał Kowalski, Jakub Nosiadek i Maciej Szemiel. Za scenografię będzie odpowiedzialna Aleksandra Ciapka. Opiekę artystyczną nad 29. LEKCJĄ objął Maciej Konopiński.

Po LEKCJI odbędą się warsztaty teatralne nawiązujące do tematyki czytanego tekstu. Ilość miejsc jest ograniczona. Konieczne są wcześniejsze zapisy pod adresem: weronika.lucyk@teatrwybrzeze.pl

Zakupu biletów można dokonywać za pomocą usługi Bilety online, za pośrednictwem formularza rezerwacji na stronie internetowej bądź w kasach teatru.

MACIEJ KONOPIŃSKI O 29. LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI

Czy wiecie dlaczego chłopcy muszą wszystkiego spróbować? Dlaczego muszą wejść na drzewo, żeby przekonać się, że jest ono wysokie? Dlaczego muszą spróbować czy dadzą radę przeskoczyć przez płot? Dlatego, że są chłopcami!!!! Tak jak Kajtuś - bohater tej LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI. Kajtuś nie rozumie dlaczego dorośli myślą, że jest niegrzeczny. W swoich myślach uwielbia podróżować, wszystkiego próbować i być superbohaterem. Dlatego postanawia, że będzie czarodziejem. A czarodziej może wszystko to co sobie wyobrazi. Zapraszam na 29 LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI.

„W każdym człowieku jest jakby cały świat. Jeśli popatrzę na drzewo, są jakby dwa: jedno naprawdę drzewo a drugie drzewo w moich oczach, w mojej głowie, w mojej myśli. Odszedłem już i zapomniałem, ale potem znów je widzę i poznaję, przypominam sobie. Więc to drzewo było gdzieś w mojej głowie w moich myślach.”

Janusz Korczak

O LEKCJACH NIEGRZECZNOŚCI

LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI to przegląd literatury starszej i nowszej w formie udramatyzowanych czytań z domieszką magii teatru, których wspólnym mianownikiem jest różnorako pojmowany, obecny w literaturze dziecięcej od zawsze, „bohater niepokorny".

LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI przeznaczone są dla widzów od 6 roku życia. Koszt jednej LEKCJI wynosi 15 zł (konieczne wcześniejsze rezerwacje w kasach biletowych).

PROMOCJA

Dla posiadaczy wejściówek na LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI Teatr Wybrzeże przygotował atrakcyjne zniżki - 5 zł rabatu na bilety na spektakle z repertuaru Teatru Wybrzeże (warunkiem skorzystania z promocji jest okazanie wejściówki).

Informujemy również, że 5 marca na Dużej Scenie oraz 12 marca na Scenie Kameralnej odbędzie się 30. LEKCJA NIEGRZECZNOŚCI. Szczegóły wkrótce.

Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu

W najbliższy poniedziałek, 27 lutego o godzinie 18.30 zapraszamy do Dworku Sierakowskich w Sopocie na piątą odsłonę projektu, który zrodził się ze współpracy Teatru Wybrzeże, Towarzystwa Przyjaciół Sopotu oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego. Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i tekstów dla teatru w aktorskiej interpretacji.

Tym razem próbie scenicznej poddana zostanie sztuka PRZYPADEK HIOBA W CZASACH PONOWOCZESNYCH Pawła Sali, przygotowana przez aktorów Teatru Wybrzeże pod kierunkiem Michała Kurkowskiego. Obsadę czytania tworzą: Katarzyna Kaźmierczak, Anna Kociarz, Małgorzata Oracz, Maciej Konopiński, Jacek Labijak i Jarosław Tyrański. O oprawę intelektualną wydarzenia zadbają młodzi teatrolodzy – studenci UG, którzy przedstawią swój komentarz do prezentowanej sztuki i poprowadzą dyskusję. Wstęp wolny.

W wydanej ponad dekadę temu antologii najnowszego dramatu polskiego pod prowokacyjnym tytułem POKOLENIE PORNO (2003) Roman Pawłowski spuentował poszukiwania twórcze Pawła Sali etykietą „dokumentalista”. Kryje się pod nią nie tylko jego wieloletnie doświadczenie autora filmów dokumentalnych i reportaży telewizyjnych, lecz także strategia czerpania tematów kolejnych dzieł wprost z życia. Jego sztuki i filmy, krytykowane przez niektórych za niecenzuralny język i mimetyczną dosłowność, są niemal zawsze efektem rozdrażnienia rzeczywistością. W debiucie dramaturgicznym pt. OD DZIŚ BĘDZIEMY DOBRZY Sala zapisywał wyznania małoletnich przestępców, osadzonych w poprawczaku prowadzonym przez zakonników. W sztuce GANG BANG ALBO SYNDROM SZTOKHOLMSKI zajął się zawodami w biciu seksualnego rekordu i kulisami polskiego pornobiznesu. ZAMARZNIĘTA zainspirowana została historią aktorki, której martwe ciało po pewnym czasie znaleziono w domu. Sztuka SPALENIE MATKI, wystawiona w Teatrze Wybrzeże w 2007 roku, była z kolei przetworzeniem własnego doświadczenia biograficznego autora – zapisem odchodzenia najbliższej mu osoby. Prawdziwe historie są dla Pawła Sali jedynie punktem wyjścia. „Jestem jak najdalszy od rekonstruowania sensacyjnych historyjek w skali jeden do jednego. Próbuję za to przez coś małego – jakąś anegdotę, zdarzenie, postać – opowiedzieć coś większego. Zbudować metaforę, znaleźć w konkretnej historii jakiś większy, ponadczasowy sens” – mówił w jednym z wywiadów („Gazeta Wyborcza”, 12.07. 2010). Podobnie jest w najnowszej sztuce, którą zaprezentujemy w najbliższy poniedziałek. W historii głównego bohatera nietrudno rozpoznać odpryski wydarzeń, które wstrząsnęły opinią publiczną w 2013 roku, kiedy wyszło na jaw, że 42-letni mieszkaniec Jastrzębia Zdroju z premedytacją uwięził swoją żonę i dzieci w domu, by skazać ich na okrutną śmierć w płomieniach, a następnie odegrać ostentacyjny spektakl rozpaczy. Jednak autor nie prowadzi własnego śledztwa, nie skupia się na gromadzeniu dowodów zbrodni, które miałyby jednoznacznie potwierdzić winę mężczyzny. Zderza jego przypadek z biblijną historią Hioba, która uniwersalizuje doświadczenie bohatera, prowokując zarazem oskarżenie o relatywizację straszliwego czynu przez gest wpisania go w mityczną strukturę. Tyle że ta mityczna struktura zostaje w sztuce podważona, zdegradowana przez uwikłanie jej w wirtualny świat faktoidów. Bohater Sali jest bowiem Hiobem czasów ponowoczesnych, ufundowanych na świadomości braku bezpośredniego dostępu do rzeczywistości, a tym samym na przekonaniu o konstruktywnym charakterze wszelkiego rodzaju historii.

Paweł Sala (ur. 1958) – reżyser filmowy, scenarzysta, dramatopisarz. Jest absolwentem kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 90. realizował głównie filmy dokumentalne dla telewizji, pisał też słuchowiska radiowe (głównie adaptacje prozy: Strugackich, Kosińskiego, Vonneguta). Jako dramatopisarz zadebiutował w 2001 roku sztuką OD DZIŚ BĘDZIEMY DOBRZY, która wygrała konkurs Radom Odważny i wrocławski festiwal EURODRAMA. Jego pierwszym filmem fabularnym była MATKA TERESA OD KOTÓW, za który otrzymał m.in. Paszport Polityki (2010). Na premierę czeka jego nowy film NIEWIDZIALNE na podstawie autorskiej sztuki SZWACZKI.

O PROJEKCIE

Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu to projekt, który zrodził się ze współpracy Teatru Wybrzeże, Towarzystwa Przyjaciół Sopotu oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego. Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i tekstów dla teatru w aktorskiej interpretacji. Nowym elementem jest współudział studentów gdańskiej uczelni – młodych teatrologów, którzy dbają o oprawę intelektualną wydarzenia, przedstawiając swoje komentarze do prezentowanych sztuk i moderując dyskusję publiczności z twórcami. Dla dyrekcji Teatru Wybrzeże to możliwość przetestowania utworów dramatycznych, które w ten sposób zyskują szansę na sceniczną realizację.

Rodzic w Teatrze

Jesteś rodzicem? Chcesz wybrać się do Teatru, ale nie masz z kim zostawić dziecka? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie! "Rodzic w Teatrze" zapewni Tobie i Twojemu dziecku niezapomniane wrażenia. Na teatralnym placu zabaw na Twoje dziecko czeka szereg gier ruchowych, zadań plastycznych, a nawet mała charakteryzacja...

Najbliższy spektakl prezentowany w ramach "Rodzica w Teatrze" to: (G)DZIE-CI FACECI z 26 lutego. Czas opieki obliczony jest na pół godziny przed spektaklem do pół godziny po spektaklu. Wejście od ul. Teatralnej przez portiernię. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy dzieci (od 3 roku życia) oraz rezerwacja miejsc na wybrane spektakle pod numerem telefonu 58 301 13 28. Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!

Partnerem "Rodzica w Teatrze" jest IKEA Gdańsk.

Dyskusyjny Klub Teatralny

Zapraszamy Państwa na 41. Dyskusyjny Klub Teatralny poświęcony spektaklowi UWIEDZENI FREDRO: CUDZOZIEMCZYZNA/ BOHOMOLEC: MAŁŻEŃSTWO Z KALENDARZA. Weźmie w nim udział reżyser Jarosław Tumidajski i zespół aktorski. Spotkanie odbędzie się w środę, 22 marca o godzinie 21.00 na Scenie Kameralnej w Sopocie. Wstęp wolny.

O DYSKUSYJNYM KLUBIE TEATRALNYM

Celem Dyskusyjnego Klubu Teatralnego jest stworzenie miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami spektaklu. Chcemy nie tylko stworzyć widzom możliwość skonfrontowania swoich wrażeń i rozmowy o przedstawieniu, ale także sprowokować do podjęcia szerszej, wychodzącej poza ramy teatru dyskusji. Wszyscy uczestnicy Dyskusyjnego Klubu Teatralnego otrzymają kupony rabatowe uprawniające do zakupu 2 biletów w cenie 15 zł na spektakle grane w nadchodzącym miesiącu. Osoby, które zbiorą minimum 5 kuponów otrzymają Kartę Przyjaciela Teatru upoważniającą do rabatu przy zakupie biletów w ciągu całego sezonu.

Pobierz regulamin dotyczący promocji cenowych DKT

 

Wybrzeże Sztuki

VIII EDYCJA WYBRZEŻA SZTUKI

VIII EDYCJA WYBRZEŻA SZTUKI

Od 30 października do 12 listopada trwała VIII edycja Wybrzeża Sztuki. W ramach przeglądu zaprezentowaliśmy KONCERT ŻYCZEŃ z Danutą Stenką, WROGA LUDU w reżyserii Jana Klaty, Pożar w Burdelu z DZIEWCZYNĄ Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI, PORTRET DAMY w reżyserii Eweliny Marciniak, MACIEJA KORBOWĘ I BELLATRIX w reżyserii Krystiana Lupy oraz MARIĘ CALLAS. MASTER CLASS z Krystyną Jandą.

Miło nam poinformować, że spektakle prezentowane na tegorocznej edycji Wybrzeża Sztuki spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.

„Przegląd okazał się imprezą bardzo ciekawą, złożoną z głośnych teatralnych nowości, dających do myślenia i zostających na dłużej w pamięci. [...] W takiej formie jak w tym roku Wybrzeże Sztuki wydaje się niezbywalnym akcentem trójmiejskiego kulturalnego kalendarza."

Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki

„Wybrzeże Sztuki zasłużenie cieszy się rangą jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych na Pomorzu - tegoroczna edycja, podobnie jak minione, utrzymana była na bardzo wysokim poziomie."

Agata Olszewska, portal gdansk.pl

„To dramat cichy, niepozorny, na pierwszy rzut oka niegroźny, niemal niezauważalny. Taki, który może się wydarzyć tuż obok nas, choć najpewniej nie będziemy mu się przyglądać ze ściśniętym gardłem jak niememu, ale niezwykle intensywnie zagranemu przez Stenkę monodramowi (KONCERT ŻYCZEŃ). [...] Spektakl Jana Klaty trafia w czuły punkt społecznej niekonsekwencji, parafrazuje hipokryzję mieszczan ze sztuki Ibsena, którzy wolą truć siebie i letników wodą z nieczystego wodociągu niż dokonać faktycznej zmiany, wymagającej pewnego poświęcenia od każdego (WRÓG LUDU).[...] Pożar w Burdelu pozwala nabrać dystansu do tego, co Polaków dzieli i wspólnie pośmiać się z różnych naszych narodowych kompleksów czy przywar (DZIEWCZYNA Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI). [...] I właśnie ten prosty, tradycyjny, dość monotonny, ale bardzo szczery w przekazie spektakl podczas tegorocznego przeglądu spotkał się z najcieplejszym przyjęciem i otrzymał gorącą owację na stojąco (MARIA CALLAS. MASTER CLASS)."

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

Fotorelacja z VIII edycji Wybrzeża Sztuki.

Plik galerii: 1.jpg
Plik galerii: 2.jpg
Plik galerii: 3.jpg
Plik galerii: 4.jpg
Plik galerii: 5.jpg
Plik galerii: 6.jpg
Plik galerii: 7.jpg
Plik galerii: 8.jpg
Plik galerii: 9.jpg
Plik galerii: 10.jpg
Plik galerii: 11.jpg
Plik galerii: 12.jpg
Plik galerii: 13.jpg
Plik galerii: 14.jpg
Plik galerii: 15.jpg
Plik galerii: 16.jpg
Plik galerii: 17.jpg
Plik galerii: 18.jpg
Plik galerii: 19.jpg
Plik galerii: 20.jpg
Plik galerii: 21.jpg
Plik galerii: 22.jpg
 
Wstrzymaj
 Zdjęcie na pełen ekran