Projekty

  • Recepta w Starej Aptece

    Miniatura projektu Recepta w Starej Aptece

    Dziesiąta Recepta

    W poniedziałek, 20 stycznia o godzinie 18.00 zapraszamy na dziesiątą Receptę w Starej Aptece, w ramach której zaprezentujemy film SZTUKA ZNIKANIA Bartosza Konopki i Piotra Rosołowskiego. Po projekcji odbędzie się rozmowa z Grzegorzem Skorupskim, producentem filmu. Spotkanie poprowadzi Michał Kurkowski. Wstęp wolny!

    SZTUKA ZNIKANIA
    Reżyseria: Bartosz Konopka, Piotr Rosołowski
    Scenariusz: Piotr Rosołowski, Bartosz Konopka
    Zdjęcia: Piotr Rosołowski
    Muzyka: Maciej Cieślak
    Dźwięk: Franciszek Kozłowski, Michał Robaczewski, Grzegorz Kucharski
    Montaż: Andrzej Dąbrowski
    Produkcja: Grzegorz Skorupski, Instytut Adama Mickiewicza, Otter Films, 2013
    Długość: 52 minuty

    Jak wyglądało życie seksualne Polaków w PRL-u? Co zobaczył haitański szaman w komunistycznej Polsce doby stanu wojennego? Co rytuały vodou mają wspólnego z wojskowym reżimem generała Jaruzelskiego? Rok 1980. W Polsce panuje kryzys gospodarczy i polityczny, dominującym kolorem jest szarość, a mieszkający tu ludzie są pełni zahamowań i pruderii, narzuconych przez ustrój polityczny i religijne wychowanie. W tym czasie, na zaproszenie wielkiego reformatora teatralnego Jerzego Grotowskiego, przyjeżdża do Polski grupa Haitańczyków. Wśród nich jest młody kapłan vodou Amon Cazalen, w którego żyłach płynie polska krew. Jego przodkowie to polscy legioniści z czasów Napoleona, którzy na początku XIX wieku osiedli na wyspach Nowego Świata. W Amonie budzi się fascynacja krajem przodków, postanawia zostać tu dłużej, by pomóc swej nowej ojczyźnie i otworzyć serca, i umysły Polaków. Gdy 13 grudnia 1981 roku wybucha stan wojenny, Amon odprawia rytuały mające wypędzić z duszy generała Jaruzelskiego złe moce. Kapłan stwierdza, że sztywna postawa generała i jego przekrwione oczy są znakiem, że mieszka w nim baron Samedi, wyjątkowo zły demon...

    Dokument nominowanych do Oskara Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego w zabawnej formie pokazuje zderzenie dwóch kultur. Gdy przybysz z Nowego Świata spogląda na Polskę A.D. 1980, widzi dużo więcej, niż przeciętny Polak. Czy rzeczywiście Polacy byli jednym z najbardziej przygnębionych narodów na świecie? Skoro tak, to dlaczego ich serca były takie gorące w miłości i zdobywaniu wolności?

    Dokument SZTUKA ZNIKANIA w przewrotny sposób stawia pytanie o duszę Polaków – ciągle pod obcym panowaniem, wykorzystywani przez inne mocarstwa, w kajdanach niewoli mentalnej i obyczajowej, którą sami sobie narzucają. Mimo to, podsumowuje polski kapłan vodou, Polacy to również naród, który potrafi zawsze zachować pogodę ducha, ma otwarte serce i, koniec końców, umie czerpać radość z życia.

    Bartosz Konopka (ur. 1972) - reżyser, scenarzysta. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Następnie pracował jako reporter dla TVN i TVP, gdzie zrealizował kilkanaście reportaży i dokumentów. Studiował dziennikarstwo podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył reżyserię na WRiTV w Katowicach oraz kurs dokumentalny i fabularny w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Wspólnie z Piotrem Rosołowskim zrealizowali KRÓLIKA PO BERLIŃSKU (2009), który przyniósł im nominację do Oscara, wiele innych nagród, pokazy na 70 festiwalach, dystrybucję w ponad 40 krajach. W 2011 ukończył debiut fabularny LĘK WYSOKOŚCI, który miał premierę na IFF w Montralu, zdobył nagrody m.in w Mannheim, Bombaju, Lecce, Vincennces, Gdyni. W polskich kinach obejrzało go ponad 60 tys. widzów. Był również rozpowszechniany we Francji, Hiszpanii, Iranie. Jego dokument kreacyjny, również zrealizowany wspólnie z Piotrem Rosołowskim, SZTUKA ZNIKANIA (2013) otrzymał nagrody na RIDM Montreal, IFF Jihlava. W 2013 zrealizował też 7 odcinków serialu BEZ TAJEMNIC (oryg. IN TREATMENT) dla HBO Europe. Kolejny projekt fabularny pt. NIEMY zdobył nagrodę Scripteast na festiwalu w Cannes 2013. Jest beneficjentem stypendium Ministra Kultury i Nipkowa w Berlinie. Uczestnik warsztatów EAVE, Documentary Campus, Ex Oriente. Wykładał na Litwie, w Niemczech, Polsce. Uczy na WRiTV w Katowicach i WSF w Warszawie. Członek Europejskiej Akademii Filmowej oraz Rady PISF.

    Piotr Rosołowski (ur. 1977) - operator, scenarzysta, reżyser. Ukończył szkołę filmową w Katowicach, był stypendystą Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii. Jest współautorem KRÓLIKA PO BERLIŃSKU – filmu nominowanego do Oscara w kategorii najlepszego krótkometrażowy filmu dokumentalnego oraz współautorem EFEKTU DOMINA. Jako operator zrealizował wiele filmów, m.in. ON THE LINE w reżyserii Reto Caffiego, nominowany do Oscara w kategorii najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego.

    Grzegorz Skorupski (ur. 1979) - producent. Absolwent wydziału dziennikarstwa i komunikacji społeczna na Uniwersytecie Warszawskim oraz WWSH przy Polskiej Akademii Nauk na wydziale mediów i komunikacji społecznej. W latach 1998 – 2002 studiował również Zootechnikę na SGGW. Obecnie pracuje nad pracą doktorską dotyczącą języka filmu jako narzędzia w międzynarodowej komunikacji kulturalnej.  W latach 2009 – 2010 - Head of Communication and Marketing w Instytucie Kultury Polskiej w Londynie, gdzie odpowiadał m.in. za komunikację i marketing festiwalu filmowego Kinoteka. Między 2010 a 2012 odpowiedzialny za komunikację i marketing w warszawskim studiu filmowym Human-Ark oraz autor i koordynator strategii oscarowej filmu ŚWITEŹ w reżyserii K. Polaka w 2012 r.  Od 2012 w Instytucie Adama Mickiewicza odpowiedzialny z program filmowy. W latach 2013 – 2019 członek Zespołu Ekspertów IAM w zakresie filmu. Odpowiedzialny za planowanie i koordynacje programu filmowego Instytutu, tworzenie i koordynację długoterminowej strategii dla programu filmowego, nawiązywanie nowych kontaktów, współpracę z obecnymi partnerami oraz koordynację koprodukcji filmowych (m.in. BIESY PO LATACH i WRÓBLEWSKI WEDŁUG WAJDY A. Wajdy, AUTOR SOLARIS i KOBRO/ STRZEMIŃSKI. OPOWIEŚĆ FANTASTYCZNA B. Lankosza oraz SZTUKA ZNIKANIA B. Konopki i P. Rosołowskiego – części sześcioodcinkowego cyklu pt. PRZEWODNIK DO POLAKÓW).

    Autorem plakatu dziesiątej Recepty jest Paweł Kamiński. 

    Jedenasta Recepta

    W poniedziałek, 24 lutego o godzinie 18.00 zapraszamy na jedenastą Receptę w Starej Aptece, w ramach której zaprezentujemy film OPERA O POLSCE Piotra Stasika. Po projekcji odbędzie się rozmowa z twórcą. Spotkanie poprowadzi Michał Kurkowski. Wstęp wolny!

    Polaku, kim jesteś? Próbą odpowiedzi na to pytanie jest filmowy kolaż, który łączy materiały archiwalne i współczesne, zdjęcia dokumentalne i inscenizowane, a wśród nich doniesienia prasowe, ogłoszenia towarzyskie, oferty sprzedaży i fragmenty przemówień. Nawiązując do rodzimej tradycji dokumentu kreacyjnego w ujęciu Wojciecha Wiszniewskiego, film pokazuje różne przejawy polskości: rytuały patriotyczne i religijne, codzienne obyczaje, ale także charakterystyczne pejzaże czy intymne wspomnienia z dzieciństwa.

    OPERA O POLSCE
    Scenariusz i reżyseria: Piotr Stasik
    Zdjęcia: Piotr Stasik, Adam Palenta, Paweł Chorzępa, Barbara Kaniewska, Piotr Rosołowski, Małgorzata Szyłak, Piotr Pawlus, Kacper Kowalski
    Montaż: Dorota Wardęszkiewicz, Piotr Stasik
    Muzyka: Artur Zagajewski
    Obsada: Wojciech Kalarus, Piotr Kędzierski, Dominika Knapik
    Producent: Anna Gawlita
    Produkcja: Kijora Film
    Czas: 41 minut

    Piotr Stasik (ur. 1976) reżyser - Absolwent Szkoły Wajdy i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Współtworzył Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, wykładał w Przedszkolu Filmowym w Szkole Wajdy, był prezesem Stowarzyszenia Film 1,2. Zrealizował cykle filmów JAK ZROBIĆ FILM (2010) oraz MUZYKOTEKA SZKOLNA (2011). Jego dokumenty OPERA O POLSCE (2017), 21 X NOWY JORK (2016), DZIENNIK Z PODRÓŻY (2013), KONIEC LATA (2010), 7 X MOSKWA (2005) były prezentowane i nagradzane na wielu festiwalach. W 2016 roku zdobył nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej za film 21 X NOWY JORK. Za ten projekt został również laureatem Polskich Nagród Filmowych ORŁY w kategorii najlepszy film dokumentalny.

    O Recepcie w Starej Aptece

    W każdy trzeci poniedziałek miesiąca zapraszamy Państwa na spotkania odbywające się w ramach Recepty w Starej Aptece. W tym sezonie prezentujemy polskie filmy dokumentalne realizowane przez twórców i twórczynie młodszego oraz średniego pokolenia. Wspólnie odkrywajmy nowe światy!

    LOGO IAM CULTURE 2016 PL czarny5

  • Dyskusyjny Klub Teatralny

    Miniatura projektu Dyskusyjny Klub Teatralny

    Zapraszamy Państwa na 53. Dyskusyjny Klub Teatralny poświęcony KARMANIOLI czyli OD SASA DO LASA Stanisława Moniuszki. Weźmie w nim udział reżyser Paweł Aigner i zespół aktorski. Spotkanie odbędzie się w środę, 15 stycznia o godzinie 20.30 na Dużej Scenie. Wstęp wolny. 

    O DYSKUSYJNYM KLUBIE TEATRALNYM

    Celem Dyskusyjnego Klubu Teatralnego jest stworzenie miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami spektaklu. Chcemy nie tylko stworzyć widzom możliwość skonfrontowania swoich wrażeń i rozmowy o przedstawieniu, ale także sprowokować do podjęcia szerszej, wychodzącej poza ramy teatru dyskusji. Wszyscy uczestnicy Dyskusyjnego Klubu Teatralnego otrzymają kupony rabatowe uprawniające do zakupu 2 biletów w cenie 20 zł na spektakle grane w nadchodzącym miesiącu. Osoby, które zbiorą minimum 5 kuponów otrzymają Kartę Przyjaciela Teatru upoważniającą do rabatu przy zakupie biletów w ciągu całego sezonu.

    Pobierz regulamin dotyczący promocji cenowych DKT

  • Rodzic w Teatrze

    Miniatura projektu Rodzic w Teatrze

    Jesteś rodzicem? Chcesz wybrać się do Teatru, ale nie masz z kim zostawić dziecka? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie! "Rodzic w Teatrze" zapewni Tobie i Twojemu dziecku niezapomniane wrażenia. Na teatralnym placu zabaw na Twoje dziecko czeka szereg gier ruchowych, zadań plastycznych, a nawet mała charakteryzacja...

    Najbliższe spektakle prezentowane w ramach "Rodzica w Teatrze" to: KARMANIOLA czyli OD SASA DO LASA z 19 stycznia i RESET z 2 lutego. Czas opieki obliczony jest na pół godziny przed spektaklem do pół godziny po spektaklu. Wejście od ul. Teatralnej przez portiernię. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy dzieci (od 3 roku życia) oraz rezerwacja miejsc na wybrane spektakle pod numerem telefonu 58 301 13 28.

    Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!

  • Lekcje Niegrzeczności

    Miniatura projektu Lekcje Niegrzeczności

    LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI to przegląd literatury starszej i nowszej w formie udramatyzowanych czytań z domieszką magii teatru, których wspólnym mianownikiem jest różnorako pojmowany, obecny w literaturze dziecięcej od zawsze, „bohater niepokorny".

    LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI przeznaczone są dla widzów od 6 roku życia. 

    lekcje niegrzecznosci
  • Wybrzeże Sztuki

    Miniatura projektu Wybrzeże Sztuki

    W ramach XI edycji naszego przeglądu Wybrzeże Sztuki zaprezentowaliśmy z powodzeniem WOJNĘ POLSKO-RUSKĄ POD FLAGĄ BIAŁO-CZERWONĄ Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Świątka z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, spektakl EWELINA PŁACZE Anny Karasińskiej z TR Warszawa, najnowsze przedstawienie Jana Klaty - DŁUG z Teatru Nowego Proxima, a także najbardziej wyczekiwaną premierę sezonu - CAPRI - WYSPĘ UCIEKINIERÓW Krystiana Lupy z Teatru Powszechnego w Warszawie. Frekwencja na wszystkich przedstawieniach wyniosła sto procent! Dziękujemy Państwu za obecność i już teraz zapraszamy na XII edycję Wybrzeża Sztuki. Zapraszamy również do przeczytania fragmentu recenzji i do obejrzenia naszej galerii zdjęć!

    „Spektakle tegorocznego Wybrzeża Sztuki są bardzo różne na poziomie formy i treści, ale pod jednym względem wydają się bardzo podobne - pod względem stosunku do widza, traktowanego jako partner, który musi się zaangażować i wykonać pewną pracę, by wyjść z teatru usatysfakcjonowanym. [...] Wszystkie dotychczasowe przedstawienia oglądały nadkomplety widzów. To cieszy i sygnalizuje, że takich propozycji - zbudowanych z ciekawych, często kontrowersyjnych i niełatwych w odbiorze produkcji - bardzo w Gdańsku brakuje.”

    Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

    O WYBRZEŻU SZTUKI

    Wybrzeże Sztuki to coroczne święto miłośników teatru, bogate w najciekawsze, najwybitniejsze i najgłośniejsze spektakle prezentowane na polskich scenach. Dotychczasowe edycje naszego przeglądu dały trójmiejskiej publiczności możliwość obejrzenia m.in. OCZYSZCZONYCH Krzysztofa Warlikowskiego, TANGA Jerzego Jarockiego, WYCINKI HOLZFÄLLEN Krystiana Lupy, TRYLOGII Jana Klaty, W IMIĘ JAKUBA S. Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST Grzegorza Jarzyny. Przez sceny Wybrzeża Sztuki przewinęło się wielu wybitnych polskich aktorów. W mistrzowskich kreacjach nasza publiczność mogła podziwiać m.in. Krystynę Jandę, Danutę Stenkę, Annę Dymną, Maję Komorowską, Magdalenę Cielecką, Maję Ostaszewską, Danutę Szaflarską, Kingę Preis, Jana Peszka, Jana Frycza, Piotra Machalicę, Jerzego Trelę, Jana Englerta, Grzegorza Małeckiego, Krzysztofa Globisza i Zbigniewa Zapasiewicza.

Poprzednie Edycje